Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Second hand shopovi niču kao gljive poslije kiše, i to ne bez razloga. Konkurencija nikad nije bila jača, a shopovi takve vrste nikad posjećeniji. Recesija je uzela maha, a ljudi su odlučili pametnije investirati svoj teškom mukom zarađeni novac.

tumblr_m4m0rlblcJ1qmtltho1_500Neki se sigurno pitaju zašto bi netko kupio odjeću koja je rabljena, i groze se same pomisli na to da nose nešto što je nosilo neko drugo ljudsko biće prije njih.”Ne daj Bože!” “To rade samo čudaci,

tumblr_mgpqpsQVGN1r2nfvbo1_500prokleti hipiji,

tumblr_men2l8i1Cr1qf8tqeo1_500i retro i vintage štovatelji koji misle da su kul jer nose stvari kojima je istekao rok trajanja”.

I hipsteri, da, ne zaboravimo hipstere.

tumblr_mdbi0dtO7S1qzfanlo1_500

Što danas znači biti hip i moderan?

tumblr_mhme3cVSfU1qc6g89o1_500

Misli li se pritom na robne marke, cijenu, ili kvalitetu?

Jer to troje nema veze jedno s drugim. Postoji mnogo varijacija na temu.

Moderno, markirano, kvalitetno  i skupo.

Moderno, markirano, traljavo i skupo.

Moderno, nemarkirano, traljavo i jeftino.

Traljavo u ovom slučaju znači odjeća koja je šivana s minimalnim utroškom i kvalitetom materijala, konca, struje i vještine. Ali je redovno napravljena u barem 100 000 kopija.

Ali sve je, kao što vidite moderno – jer se pod modernim i prodaje, a kvaliteta se penje ekvivalentno sa cijenom. Pa, onda nama koji nismo spremni izdvojiti određene cifre (od kojih se često prisjetim dobre Hitchcockove “Vrtoglavice”) za jednu majicu veličine kuhinjske krpe, ne preostaje ništa drugo nego da kupujemo stvari koje će nakon 5 pranja u veš mašini izgledati kao da su prošle kroz bitku na Neretvi.

tumblr_mi27tyBaYX1qb7tcwo1_500

Newsflash.

tumblr_m48uteXgRP1r16kgko1_500

Ljudi koji dolaze u second hand shopove dolaze tamo zbog uštede, ali i zbog mogućnosti pronalaska takvih bisera od stvari da je to skoro pa nevjerojatno. Rabljena odjeća, vjerovali ili ne, može biti kvalitetna, unikatna, posebna, za razliku od masovno naštancanih stvari u već nam poznatim trgovinama čiji sjaj polako umire jer se pokazalo da cure i dečki koji žele biti moderni, ipak ne žele izgledati kao međusobne kopije dok hodaju gradom. Osim ako se ne zovete Jura. Onda izgledate ovako.

Waldo

Nekima miris starine vrijedi više od mirisa nove robe.

A sramota? Sramota je, ako je i postojala, ubrzo isparila, pa je umjesto sramote  postalo prihvatljivo, pa čak i poželjno u našim malim modnim ormarima imati neki komad odjeće koji je nakon više godina lutanja pronašao svoje mjesto pod suncem, ili mjesecom. Ovisno kakvom vrstom posla se bavite. Hm.

Žalosno je što u Hrvatskoj još uvijek ne postoji prava vintage scena, no postoji nekolicina ljudi koji znaju prepoznati kvalitetu i nosivost vintage odjeće, te ju nude i na tržištu. U svijetu, trgovine takve prirode imaju kultni status među mnogim umjetnicima, a u lijepoj našoj je još uvijek popularan mentalitet u kojemu je važno da se ima nešto novo i markirano unatoč činjenici da si, realno, to ne možemo priuštiti. Posljedično, dogodio se velik porast broja kupaca u ovakvim trgovinama. Takva odjeća je gotovo uvijek uvozna, iz Italije, Velike Britanije ili Amerike, a najčešće je unikatna, odnosno od svakog predmeta tu je samo po jedan konfekcijski broj. Baby second hand također je sve aktualniji koncept jer je poznato da je dječja odjeća najčešće skupa, a djeca ju i brzo prerastu.

Nedavno smo posjetile novootvoreni Primos Outlet u Osijeku, u Županijskoj ulici, i priupitali njegove vlasnike o nekim stvarima koje su nas kao strastvene shopingholičarke za jeftino, zanimale.

1t

Primos Outlet za sada je mala firma čije sjedište je upravo u Županijskoj ulici, na broju 20a. Začetnik ideje je mlada osječka poduzetnica Jelena Dvornić. Primarno se bave jednim sasvim drugim poslom koji zahtijeva dosta putovanja po zapadnim zemljama, pa im je slučajno ponuđena i mogućnost kupnje viška robe velikih modnih kuća poput H&M-a, Manga, Zare, Diesela, Nike-a, Marks & Spencer-a itd. To je roba koja je u navedene trgovine naručena u prekomjernim količinama, i nije prodana tokom sezone – te je postala višak. Takva roba završi u Primos Outletu te se ona smatra outlet odjećom. Njihova second odjeća je i odjeća koju je netko kupio, imao i nosio možda koji dan te zamijenio za drugu veličinu ili model. Takva vraćena/zamijenjena odjeća u zapadnim zemljama ne završi ponovno na policama nego u trgovinama poput Primos Outleta. Smatraju da se bitno razlikuju od ostalih second hand shopova jer njihova rabljena odjeća je jedva nošena te je bez ikakvih ili minornih znakova istrošenosti. Kod njih ne možete naći hlače ili majicu koje je netko nosio godinu dana pa je onda završila u prodaji. Ali unatoč svemu, po cijeni ne odskaču od tradicionalnih second hand shopova, dapače, u nekim segmentima su i jeftiniji. Nova odjeća dolazi po potrebi ili sezonski. i u prosjeku svakih desetak dana možemo očekivati novu robu, kažu iz Primosa. Puno čimbenika utječe na cijenu robe. U kalkulaciju ulazi prijevoz, pdv, carina, djelatnici, najam, režije, marka robe, kvaliteta. Unatoč svemu nabrojenom najčešće  se cijene kreću od 15 do 60 kuna.

1f 1j 1d 1c 1a

O cijenama i kvaliteti, općenitoj ponudi odjeće u Osijeku misle da su cijene standardno prenapuhane i rijetko prate kvalitetu. Prošlo je vrijeme kada prosječni građanin može za svoju odjeću izdvojiti 1000 ili više kuna. Smatraju da pružaju jako dobar izbor odjeće po cijenama koje su prihvatljive današnjem vremenu. I zanimljiva stvar koju su zamijetili, je da dosta odjeće koja je u zapadnim zemljama bila aktualna prije godinu, pa čak i dvije, se po trgovinama općenito u Hrvatskoj – prodaje kao nova i aktualna kolekcija.

1k 1s 1v

Vintage odjeće još uvijek nemaju – ali ako bude potražnje, svakako će se naći na  policama Primos Outleta.

A imaju i poruku za nas!

“Komunicirajte s nama. Recite što vas zanima i što bi htjeli vidjeti na policama. Tržište je skoro pa neograničeno i samo o vama ovisi što će biti u ponudi.”

Također, planiraju se širiti dalje i zapošljavati još ljudi.

Zato, svima, a posebno onima “pomaknutog stila”, koji se ne boje eksperimentirati s modom, predlažem da prošetate do Županijske 20a, podržite Primos Outlet i ovakve koncepte prodaje, kako bi još više ovakvih trgovina zaživjelo, a beskonačne šopingmanije postale sve učestalije. Uz naravno, nepogrešivu vulkansku logiku, umjesto hipnoze koja nas čeka u velikim trgovačkim centrima.

tumblr_m79j92nNoq1rpduwho1_400

Hvala Šmizzzli, ARTIBO House i Victoriji sa J :)

Advertisements